Maasveren

Maasveren moeten weer in publieke handen komen.

Het merendeel van de pontjes van de stichting Maasveren vaart deze week volgens rooster gratis voor forenzen. Maar het arbeidsconflict bij de Maasveren is nog niet uit de lucht. Wat de staking heeft laten zien is dat marktwerking voor verkeersinfrastructuur niet werkt. De pontjes zijn essentieel voor het dagelijks leven van veel inwoners van West Maas en Waal, niet een extraatje. Het wordt tijd dat de lokale overheden gaan zorgen voor deze verkeersroutes over water.

Ton Hooymans, burgerlid voor Sociaal Maas en Waal: “De wethouder zegt geen partij in het conflict te zijn, maar het zijn wel onze inwoners die al gauw 20-25 kilometer per rit om moeten rijden. Duur voor hen en slecht voor het milieu. En dat omdat de stichting hervormingen wil om niet failliet te gaan. Een veerpont die failliet gaat, is net zo raar als een weg die niet gerepareerd wordt. Die wegen betalen we ook met z’n allen”.

Veel oeververbindingen in ons land worden ondersteund door gemeenten en provincies die de verantwoordelijkheid nemen om goede infrastructuren in stand te houden. Dat kan ook bij onze Maasveren en daar pleit Sociaal Maas en Waal dan ook voor. Dat kan niet op korte termijn, maar we blijven ons ervoor inzetten deze belangrijke oeververbindingen beter te waarborgen.

Op 28 januari 2022 is in de raadsvergadering van West Maas en Waal unaniem besloten dat de verantwoordelijke wethouders van de drie betrokken gemeentes een bemiddelaar aanstellen om in ieder geval op korte termijn het conflict uit de wereld te helpen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.